Thomas Baeté
ornementation et improvisation, consort
The moment you play or sing music from a distant past back to life, two things happen: you make an instant, personal connection with that past, and at the same time you create something completely new and unique to that very moment.
The meeting of these seemingly opposite currents form the waves Thomas Baeté rides when he performs, researches, teaches and directs early music. His instruments are the viola da gamba and the medieval fiddles, which he also uses to accompany his singing. He always seems to be looking for poetry in music and music in poetry. Based in Belgium, his musical activities brought him to over 20 European countries, as well as Morocco, Peru, Colombia, the US of A, Canada, Georgia and Japan.
Over the last 20 years, he toured as free-lance musician and recorded with Mala Punica, Capilla Flamenca, graindelavoix, Collegium Vocale, La Petite Bande, La Roza Enflorese, and Toronto Consort, amongst many others. He was seen on stage with contemporary dance productions of ROSAS and Les Ballets C de la B. He is a fixed member of the viol groups The Spirit of Gambo and Hathor Consort, and the world music trio Osuna. Exploring his passion for 14th Century polyphony, he founded the ensemble ClubMediéval, and his project Transports Publics brings unknown 17th Century music to the light.
Thomas is the author of the acclaimed viol method The Natural Violist (Walhall Editions). His teaching is continuously inspired by both his stage work and his practice of Yoga and martial arts (kinomitchi).
Réalisations
Thomas Baeté a mené les projets suivants:
1. Productions de Transports Publics:
– Redécouverte et enregistrement (MF8023) de l’oeuvre de Anthony Poole (1629 – 1692)
– Recherches et enregistrement (MF8028) autour de Leonora Duarte et sa famille (Anvers, ca 1640)
– Projet pour Concertgebouw Brugge autour de la version néerlandaise d’Armide de Lully
– Recherches et production autour des Cantiones Natalitiae (Anvers et Gand, ca. 1650)
– Recherches et production Music for John Gostling, la basse favorite de Henry Purcell
– ‘Les Chaussettes de l’Archiduchesse’, spectacle tragi-comique créé avec Tristan Droillard et Francesco Olivero
– en cours: après Saint-Omer (Poole), et Duarte (Anvers), Thomas Baeté continue ses recherches sur les Pays-bas méridionaux au XVIIième avec Richard Dering (Bruxelles) comme personnage-clé.
– en cours: reconstruction d’un opéra de Purcell jamais composé: ‘A New Orpheus’
2. Productions de ClubMediéval:
– Recherches et enregistrement (MF8017) ‘Paolo da Firenze’ (ca.1355 – 1436)
– plusieurs projets autour du Manuscrit Gruuthuse (Bruges, ca 1400)
– Recherches et enregistrement à paraître: oeuvre complet de Gilles Joye (1425 – 1483)
– Production: Il canto de la Sibila, la tradition méditerranéenne du chant de la Sybille, avec des crétations des compositions de Jan Van Outryve et Jonas Bisquert.
– Production Fuit in Bruxella, musique à la cour des Ducs de Brabant 1300- 1500
– Production Ars Novissima: Paolo da Firenze meets Ictus Ensemble, création de *Lanquidity* de Michaël Grébil
– Recherches et production Venecie Mundi Splendor (Ciconia, Antonius Romanus et al.)
– Gotisch/Neogotisch: rencontre entre les maîtres de chant de la cathédrale anversoise Johannes Pullois (1430 – 1478) et Lodewijk De Vocht (1887 – 1977) – Projet sur le Manuscrit Panciatichi 27 et Isabella d’este
Autre productions artistiques:
– reconstructions de différents types de vièles, en collaboration avec les luthier Marco Ternovec et Gesina Liedmeier.
– DIALOGEN un projet video viole + voix, visible sur YouTube
– à venir : Subtle Divas, projet vidéo autour de l’Ars Subtilior et le recyclage créatif.
Projets participatifs et pédagogiques:
– Gruuthuse zingt Gruuthuse: rendre les chansons du manuscrit au citoyens brugeois
– stages et masterclasses pour le festival MUBAFA, au Royal Irish College of Music, au LAMP à Lunenburg, Canada,..
– Publication ‘The Natural Violist, XV essential exercises for the viol’ chez Walhall Editions Voir aussi: https://thomasbaete.be/blog/